K čemu je rozdělení na kategorie vozidel dobré? Podle evropských norem je kategorie vozidel označení pro skupiny silničních a zvláštních vozidel, které mají shodné technické podmínky, a jsou určeny k provozu na pozemních komunikacích. Tyto podmínky pak ovlivní cenu povinného i havarijního pojištění, i typ řidičského průkazu, který na danou kategorii vozidel potřebujete, ale také místa, kam se s vozidlem můžete vypravit.
Kategorie vozidel
Do konce roku 2014 bylo 7 základních kategorií. Od 1. ledna 2015 je v účinnosti zákon č. 56/2001 Sb. (Zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích), který popisy kategorií vypustil a svěřil je samostatnému předpisu. Konkrétně jde o vyhlášku č. 341/2014 Sb. (Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích).
Kategorie vozidel jsou zpracovány v příloze číslo 2 Vyhlášky. Aktuálně definujeme 9 kategorií vozidel. Od roku 2015 jsou oproti roku 2014 v seznamu další dvě kategorie, a to C a Z.
Označení kategorie vozidel | Popis kategorie vozidel |
L | dvoukolová a tříkolová motorová vozidla, nebo čtyřkolky |
M | motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro dopravu osob a jejich zavazadel |
N | motorová vozidla konstruovaná a vyrobená především pro dopravu nákladů |
O | přípojná vozidla pro dopravu nákladu nebo osob nebo jejich ubytování |
T | traktory kolové (zemědělské i lesnické) |
R | přípojná vozidla |
S | výměnná tažná zařízení |
C | traktory pásové, nebo kombinace pásů a kol |
Z | ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií (např. tramvaje, trolejbusy, jednonápravové traktory s přívěsy, speciální nosiče pracovních adaptérů) |
Detailní dělení kategorií vozidel
Základní členění na kategorie vozidel je pouze velmi obecné, proto se kategorie ještě dále dělí. Jako příklad se podívejte na kategorie L, M, N.
Například kategorie M, N, O a jejich podkategorie terénních vozidel MG a NG jsou definovány stejně v evropské směrnici. A pak tu jsou ještě kategorie L, T, S, R a OT ty jsou přidané nad rámec evropského značení českými přepisy.
Některá vozidla mají zvláštní vlastnosti a v určitých kategoriích tak trochu vyčnívala. Celá kategorizace se tím ještě trochu zamotává. Jde o terénní vozidlo. To může být zařazeno do kategorie M, ale i N. Zvláštní technické vlastnosti totiž umožňují jeho použití mimo běžné vozovky.
Členění kategorie vozidel L | Pravidla pro zařazení do příslušné kategorie vozidel |
L1e | lehká dvoukolová motorová vozidla (motokola, dvoukolové mopedy), např. Honda SW 600T |
L2e | tříkolové mopedy (užitkové i pro přepravu osob), např. Yamaha Tricity |
L3e | dvoukolové motocykly (L3e-A1 motocykly s nízkým výkonem např. Honda CB125F, L3e-A2 motocykly se středním výkonem např. SUZUKI GS500, L3e-A3 motocykly s vysokým výkonem např. Harley-Davidson Forty-Eight) |
L4e | dvoukolové motocykly s postranním vozíkem, např. Ural Weekender |
L5e | motorové tříkolky, např. Honda Gold Wing |
L6e | lehké čtyřkolky, např. Kayo 180 |
L7e | těžké čtyřkolky, např. Gladiator X450 |
Členění kategorie vozidel M | Pravidla pro zařazení do příslušné kategorie vozidel |
M1 |
|
M2 |
|
M3 |
|
Členění kategorie vozidel N | Pravidla pro zařazení do příslušné kategorie vozidel |
N1 | maximální hmotnost nepřevyšuje 3,5 tuny, např. Dacia Duster |
N2 | maximální hmotnost převyšuje 3,5 tuny, ale nepřevyšuje 12 tun, např. některé vozy Iveco. |
N3 | maximální hmotnost převyšuje 12 tun |
Podkategorie vozidel
Ke standardní kategorii vozidla složené z písmena a číslice (např. M2) se připojí ještě písmeno G. Přesná kritéria pro označení vozidla za terénní jsou definována v oddílu 4 části A přílohy II směrnice 2007/46/ES. N2G může být např. sklápěč. M1G jsou osobní terénní vozidla. Ta mohou být např. pancéřovaná.
Dále směrnice v oddílu 5 definuje vozidla zvláštního určení. To jsou vozidla kategorie M, N, O, která mají zvláštní technické vlastnosti k výkonu funkce, což vyžaduje zvláštní uspořádání nebo výstroj. Příkladem je sanitní vůz. Ke kategorii se v takovém případě doplňuje ještě písmeno S.
Existuje ještě podkategorie spojující obě tyto možnosti, tedy terénní vozidlo zvláštního určení. Takové vozidlo má ke standardní kategorii vozidla a čísla přiřazeno ještě GS. M1GS může být např. pro terénní sanitku.
Tip! Ačkoliv třeba ještě nevíte pro kterou kategorii se rozhodnete, ale určitě se rozhodněte pro dobré povinné ručení. Naši specialisté jsou to pro vás.
Porovnej povinná ručení
Pro jaké kategorie vozidel je možné sjednat havarijní pojištění?
Každá kategorie vozidla má určené vlastní lhůty technických prohlídek. Kategorie vozidla má vliv i na cenu povinného ručení a na to, zda se musí sjednávat.
Havarijní pojištění je možné sjednat na kteroukoliv kategorii vozidel. Záleží tak na každé pojišťovně, na jaká vozidla havarijní pojištění nabídne. Běžně se poskytuje havarijní pojištění kategorie vozidel M - osobních automobilů, L - motocykly. Není ale v zásadě problém najít pojišťovnu, která poskytuje pojištění nákladního automobilu, tahačů, autobusů, traktorů, pracovních strojů bez SPZ, sanitních vozů.
Tip! Jak už jsme psali, havarijní pojištění opravdu není povinné, ale bude se vám hodit při jakékoliv škodě na vašem vozidle. Ať už se jedná o střet se zvěří, anebo vandalismus. Stačí jen pár kliků a můžete si vybrat to nejvýhodnější právě pro vás.
Porovnej havarijní pojištění
Problém u některých automobilů může být věk. Sjednávat havarijní pojištění na vozidla starší 10 let, může vyžadovat individuální dohodu s pojišťovnou a s pojišťovacím agentem. Havarijní pojištění je dobrovolné. Poskytuje ochranu vašeho vlastního vozidla pro případ odcizení, poškození nebo zničení, proto dává smysl nezapomínat ani na něj.